image

Doblet volum på fem år

Publisert: 14.01.2015.

Den totale godsmengden ved Drammen havn har blitt doblet på fem år, og bilimporten har ikke vært større siden jappetiden.

image
PÅ SKINNER: Styreleder Johan Baumann (t.v.) og havnedirektør Einar Olsen kan glede seg over et godt resultat for Drammen havn. Nå bygges det også nye jernbanespor med tanke på å samle mest mulig av godstrafikken i Drammensregionen til Holmen.  FOTO: TORBJØRN TANDBERG

Det viser ferske tall i forbindelse med Drammen havns årsresultat for 2014. Havna har lagt et svært begivenhetsrikt år bak seg, et år de kunne feire 50 år med bilimport med blant annet egen jubileumsbok og et godt besøkt åpen dag-arrangement i august. 

2014 viser seg å være det tredje beste bilimportåret i løpet av alle disse 50 årene. Det ble totalt importert 89.000 biler i fjor. Det har ikke vært større bilimport siden på slutten av 80-tallet. Tesla, som startet opp med import i Drammen i 2012, importere i fjor nesten 4.000 biler over Drammen havn.

Rekordhøye driftsinntekter

2014 var også året da havna investerte i Norges største mobile havnekran, noe som har doblet kapasiteten på containeroperasjoner. Kranen er utrustet med energivennlig og støydempende utstyr. Sammen kan de to kranene Frigg og Odin håndtere opp mot 50 containere i timen. Dette har vært en helt nødvendig investering, da det var en sterk økning i containertrafikken i 2014 blant annet som følge av en ny direktelinje fra Stettin i Polen til Drammen.

Også det totale volumet med varer økte. – Drammen havn har doblet volumet i løpet av fem år, fra 450.000 tonn i 2009 til 900.000 tonn i 2014, forteller havnedirektør Einar Olsen. Ingen andre norske havner kan vise til en lignende utvikling.



Driftsinntektene er rekordhøye med en økning på tre millioner kroner, fra 62 millioner i 2013 til 65 millioner kroner i 2014, noe som også førte til et bra driftsresultat .



Viktig samfunnsaktør

– Styret er glad for denne fremgangen, og vi kan forsikre at midlene skal brukes til å videreutvikle havna som en viktig samfunnsaktør for hele Drammensregionen, sier styreleder Johan Baumann.

Det skjer også forbedringer når det gjelder infrastrukturen ved Drammen havn. Det bygges nå flere nye jernbanespor med tanke på å konsentrere mest mulig av godstrafikken i regionen til Holmen. Dette vil også kunne frigjøre store områder i Nybyen, på Sundland og andre steder til byutvikling.

image
ØKT BILIMPORT: Bilimporten ved Drammen havn i 2014 var på høyde med glansårene på slutten av 80-tallet. FOTO: TORBJØRN TANDBERG