image

Drammen havn slår alle rekorder

Publisert: 15.01.2016.

Aktiviteten på Drammen havn er større enn noen gang. I 2015 ble det satt rekorder på nesten alle områder. Nå legges det til rette for mer vekst.

imageHavnedirektør Einar Olsen(t.h.) og styreleder Johan Baumann kan glede seg over nye rekorder på Drammen havn.

Totalt ble det håndtert mer enn én million tonn gods over Drammen havn i fjor. Det er en dobling på fem år.
107.000 biler kom til Norge via havna i Drammen i 2015. Det erstatter rekorden fra 1986. Også Drammens markedsandel for bilimport økte markant i fjor. Mens markedet økte med 4,3 %, var økningen over Drammen havn på over 20 prosent.  Det er spesielt elbilene som hadde sterk økning fra 2014 til 2015. 19 prosent av alle bilene som kom over havna i fjor, var elbiler.

Sterkest økning fra 2014 til 2015, sto containertrafikken for. Det ble håndtert cirka 65.000 containere på havna i Drammen, en økning på nesten 90 prosent. Økningen skyldes flere forhold, blant annet at sentrale aktører som Maersk og Unifeeder nå har avtale med Drammen havn.

Rekordresultat

Den sterke trafikkveksten førte også til omsetningsrekord for Drammen havn. I 2015 omsatte den interkommunale havna for nesten 74 millioner kroner og oppnådde rekordresultatet 20,4 millioner.

Havnedirektør Einar Olsen er svært tilfreds med 2015-resultatene. Han berømmer medarbeiderne for at de makter å løse oppgavene fleksibelt og effektivt og viser til at gode samarbeidsforhold med aktørene på havna bidrar til å gjøre den meget konkurransedyktig på flere områder.

Videre vekst

Nå legges det til rette for videre vekst ved Drammen havn. – Utfyllingen på Holmen fortsetter, blant annet for å kunne ferdigstille ny containerkai i 2017. Jernbaneverket er i gang med byggingen av ny jernbaneterminal og nye spor, og arbeidet med reguleringsplanen for Holmen er i gang, uttaler styreleder Johan Baumann. Han er overbevist om at disse tiltakene vil gjøre Holmen til en attraktiv arena for havneaktivitet og annen næringsvirksomhet også i årene fremover. – Konsentrasjonen av havneaktiviteten på Holmen vil bidra sterkt til at Lierstranda/Brakerøya, Tangen-området, Nybyen, Sundland og andre steder kan transformeres til attraktive områder for byutvikling, opplyser styreleder Baumann.