image

Vil fjerne all avgift på sjøtransport

Publisert: 22.03.2012.

– Dagens politikk presser godstransport over på lastebilen. Nå er det på høy tid å ta et alvorlig grep for å styrke sjøtransporten, og alle avgifter på sjøtransport bør fjernes, sier Einar Olsen, havnedirektør i Drammen og leder av KS sitt havneutvalg.

– Til sammen snakker vi om 700 millioner kroner, og det er lite i samferdselssammenheng.

På bildet: Einar Olsen, havnedirektør i Drammen og leder av KS sitt havneutvalg tok til orde for å kutte sjøtransportutgiftene. Statsråd Lisbeth Berg-Hansen i fiskeri- og kystdepartementet ga imidlertid ingen signaler om at ønsket blir innfridd.

Det var under Havnedagen som ble arrangert på Gardermoen onsdag, at Einar Olsen tok til orde for fjerning av avgiftene. Hans innspill kom etter at statsråd Lisbeth Berg-Hansen i Fiskeri og kystdepartementet tegnet opp linjene for hvordan man vil styrke sjøtransporten i Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2013 – 2023, som Transportetatene nylig la frem sitt forslag til. NTP skal behandles i Stortinget i 2013.

Må være konkurransedyktig

Havnedirektør Olsen forteller at fjerning av sjøtransportavgiftene kan innebære mer godstransport fra land over til sjø. Pris på transporten betyr mye for vareeiere, avhengig av om det er ferskvarer som må fordøyes i løpet av få dager eller varegrupper som kan bruke tid i transporten.
– Vi ser at flere vareeiere og transportører velger vei fremfor sjø fordi det blir uforholdsmessig dyrt å overføre gods fra vei til sjø. Det er ikke nok å fremheve at sjøtransport bidrar til et mer positivt samfunnsregnskap, sjøtransporten må også være konkurransedyktig ut fra bedriftsøkonomiske betraktninger, sier Olsen.

Lastebil tar veksten

Olsen understreker at hvis man ser på utviklingen innenfor landtransport og sjøtransport, så er det lastebilen som tar all vekst. Det mener han er å gå i feil retning.
– Dagens politikk styrer trafikken over på landeveien og på lastebilen, og her ser vi ingen endring. Nå må det tas grep, sa Einar Olsen.

KS Bedrift havn organiserer sentrale havner langs norskekysten, og mens KS har som mål å kutte avgiftene i sjøtransporten med 250 millioner kroner, ønsker direktør Einar Olsen ved Drammen havn at man går enda lenger:
– Når vi ser at veitransporten atter vinner på bekostning av sjøtransporten, må noen snu seg rundt og ta dette på alvor; fjern alle disse avgiftene, mener Olsen.