Andelen av elbiler har økt kraftig og så og si alle elbilene som kommer til Norge, er innom Drammen havn. I 2013 så havna en økning i antall elbiler med hele 40 prosent, sammenliknet med året før.
Det er ingen tvil om at Tesla utgjør en stor andel av bilene, og Tesla Model S ankom Norge for første gang sommeren 2013. Siden den gang har Norge vært et viktig marked for Tesla. Allerede i 2014 satte Tesla salgsrekord, da de solgte 1493 biler på en måned.
– Drammen havn ønsker å legge til rette for miljøvennlig og fremtidsrettet transport. De markedsledende elbilene understreker dette, sier havnedirektør Einar Olsen.
Leveres i containere
Drammen havn har fra før tung kompetanse på bilimport og bilklargjøring. Den første bilen som kom til Drammen havn i 1964, en Datsun Bluebird, ble løftet i land ved hjelp av stropper og en kran. I dag kommer de aller fleste bilene til Drammen havn på RoRo-skip (Roll On-Roll Off). Tesla-bilene derimot, de kommer i containere, og Green Carrier Shipping & Logistics, som holder til på Drammen havn, har ansvar for mottaket av bilene.
– Dette er det vi kaller logistikk på bryggekanten. Det er jo ikke en vanlig måte å frakte biler på, og både vi og Drammen havn har fått spesialopplæring og bygget opp vår kompetanse på denne typen logistikk, forklarer Terje Alm, avdelingsleder i Green Carrier Shipping & Logistics.
– Drammen er et unikt knutepunkt, og ingen andre havner i landet kan tilby denne typen løsning og kompetanse, sier han. Han legger til at de har et svært godt samarbeid med Teslas samarbeidspartnere på havna, blant annet Auto Transport som har lang erfaring med transport av biler.
Tesla-bilene kommer fire i hver container, montert på rack. Fra fabrikken i California fraktes de først med tog til New York og derfra med oversjøisk containerfrakt først til Rotterdam, og deretter med Tschudis containerlinje til Drammen.
Tesla Model S er populært i Norge
– Den første uken i september 2013 var Tesla S den bilen i Norge det ble levert flest av. Da leverte vi 177 biler, sier pressetalsmann i Tesla Motors, Esben Pedersen.
– På under en måned har vi gått fra å levere ganske få til veldig mange biler i uken. Dette stiller store krav til våre logistikkpartnere, og våre partnere i Drammen har løst denne utfordringen effektivt, sier han.
Når bilene ankommer Drammen havn blir de losset to og to, og rulles til det som kalles ”First point of rest”. Bilene går gjennom en enkel klargjøring og batteriet lades før de fraktes til Teslas avdeling i Drammen.