MILJØVENNLIG: De nye toglinjene gjør Drammen havn til den mest effektive og miljøvennlige havna i Norge. Fra venstre; Norges-sjef i Maersk Marit Vårdal, havnedirektør for Drammen havn; Einar Olsen, jernbanedirektør; Elisabeth Enger, samferdselsminister; Ketil Solvik-Olsen, styreleder for Drammen havn; Johan Baumann, byutviklingsdirektør i Drammen kommune; Bertil Horvli og administrerende direktør i Autolink; Eva Sundberg. Foto: Torbjørn Tandberg
Jernbaneverket har bygget fem nye spor for på- og avlasting av biler inne på Drammen havn, i tillegg til to nye adkomstspor.– Dette gjør Drammen Havn til den mest effektive og miljøvennlige havna i Norge, sier havnedirektør Einar Olsen.
Tog- og biltrafikken har også blitt atskilles slik at togene kan foreta alle skiftebevegelser uten å være avhengig av signal fra Drammen jernbanestasjon. Hele prosjektet har hatt en prislapp på 400 millioner kroner.
– Dette prosjektet er mer enn det man ser. Det handler om å frigi kapasitet på hovedsporet og på veinettet og om å være det intermodale knutepunktet, sa Bertil Horvli, byutviklingsdirektør i Drammen kommune.
SPYDSPISS
Under den offisielle åpningen av det nye jernbanesporet på Holmen onsdag formiddag understreket jernbanedirektør Elisabeth Enger at utbedringen gjør Drammen havn til et multi-modalt knutepunkt.
– Vi har ambisiøse mål for å få mer gods fra vei til sjø og bane. Holmen i Drammen er et godt eksempel på at dette er mulig, sa Jernbanedirektøren i sin åpningstale.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen foretok den offisielle åpningen av jernbanesporene med snorklipping. – Dette er en havn som snakkes godt om fordi den viser hvordan man kombinerer sjøtransport, godstransport på jernbane og på vei på en god måte, sa Solvik-Olsen. Han vektla at dersom overgangene ikke fungerer godt, blir logistikken for dyr og det blir enkelt å velge lastebilen helt frem. Statsråden hadde mange lovord om Drammen havn.
– Alle jeg snakker med sier at Drammen havn fungerer godt som logistikk-knutepunkt. Herfra kommer man fort ut på det sentrale veinettet og nå også rett over på bane, sier Solvik-Olsen.
FRA SJØ TIL BANE
Direkte etter åpningen ble de første importerte bilene ført over på godsvogner på havna. For Autolink, som håndterer importen av 160.000 biler betyr jernbaneutbyggingen mye.
– Tidligere måtte 30 prosent av disse bilene fraktes på trailer gjennom Drammen bysentrum. Nå går disse bilene rett over på bane, forteller leder i selskapet Eva Sunberg.
Norges mest effektive havn. Med ny jernbaneterminal på Drammen havn vil heretter 30 prosent av bilene fraktes direkte videre på bane i stedet for å belaste veinettet.
Jernbaneverket har bygget fem nye spor for på- og avlasting av biler inne på Drammen havn, i tillegg til to nye adkomstspor. – Dette gjør Drammen havn til den mest effektive og miljøvennlige havna i Norge, sier havnedirektør Einar Olsen.
Tog- og biltrafikken har også blitt atskilles slik at togene kan foreta alle skiftebevegelser uten å være avhengig av signal fra Drammen jernbanestasjon. Hele prosjektet har hatt en prislapp på 400 millioner kroner.
– Dette prosjektet er mer enn det man ser. Det handler om å frigi kapasitet på hovedsporet og på veinettet og om å være det intermodale knutepunktet, sa Bertil Horvli, byutviklingsdirektør i Drammen kommune.
LOVORD
Under den offisielle åpningen av det nye jernbanesporet på Holmen onsdag formiddag understreket jernbanedirektør Elisabeth Enger at utbedringen gjør Drammen havn til et multi-modalt knutepunkt.
– Vi har ambisiøse mål for å få mer gods fra vei til sjø og bane. Holmen i Drammen er et godt eksempel på at dette er mulig, sa Jernbanedirektøren i sin åpningstale.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen foretok den offisielle åpningen av jernbanesporene med snorklipping.
– Dette er en havn som snakkes godt om fordi den viser hvordan man kombinerer sjøtransport, godstransport på jernbane og på vei på en god måte, sa Solvik-Olsen.
Han vektla at dersom overgangene ikke fungerer godt, blir logistikken for dyr og det blir enkelt å velge lastebilen helt frem.
Statsråden hadde mange lovord om Drammen havn.
LOGISTIKK-KNUTEPUNKT
– Alle jeg snakker med sier at Drammen havn fungerer godt som logistikk-knutepunkt. Herfra kommer man fort ut på det sentrale veinettet og nå også rett over på bane, sier Solvik-Olsen.
Direkte etter åpningen ble de første importerte bilene ført over på godsvogner på havna. For Autolink, som håndterer importen av 160.000 biler betyr jernbaneutbyggingen mye.
– Tidligere måtte 30 prosent av disse bilene fraktes på trailer gjennom Drammen bysentrum. Nå går disse bilene rett over på bane, forteller administrerende direktør i selskapet; Eva Sundberg.