Drammen havns utvidelse på Holmen er allerede godt i gang og nå er endelig grunnsteinen lagt ned.
Kattegat kai 2 ble påstartet i fjor, men grunnsteinsnedleggelsen ble satt på vent på grunn av koronapandemien. I strålende sol kunne ordførerne i Drammen, Lier og Asker endelig klippe snoren og bivåne nedleggelsen av grunnsteinen, ett år forsinket.
– Dette er en milepæl, sa ordfører i Drammen, Monica Myrvold Berg (Ap), da hun klippet over snoren som var bundet mellom kranen og steinen.
Sammen med Lier-ordfører Gunn Cecilie Ringdal (H) og Asker-ordfører Lene Conradi (H), fikk Myrvold Berg se steinen bli trygt plassert i bakken av kranen Frigg.
Sammen med ordførerne denne dagen var blant andre den nye havnedirektør Arne Fosen, assisterende havnedirektør Ivar Vannebo og styreleder Ann-Christin Andersen. I tillegg var det representanter fra Teknisk rådgiver/prosjekterende Rambøll, Entreprenør NRC og kranførere fra Drammen havn.
Kattegat kai 2
Kaien som nå bygges har en prislapp på rundt 250 millioner kroner. Pelingen er godt i gang, og med en fundamentsdybde ned til fjell på omtrent 140 meter, blir dette en av landets dypeste fundamenterte kaikonstruksjoner. Utbyggingen er det NRC som står for, og de anslår at arbeidet vil være ferdig til neste år.
Kattegat kai 2 blir 200 meter lang, og er en utvidelse av den eksisterende Kattegat kai som ligger ytterst på Holmen.
Miljøvennlig grep
Drammen havn har de siste årene fraflyttet nesten 900 meter kai på Tangen i forbindelse med byutviklingstiltak.
Med den nye utvidelsen på plass vil kaikapasiteten på Holmen nå overstige en kilometer i lengde, og økningen i kapasiteten er etterlengtet i møte med etterspørselen etter miljøvennlige transportløsninger og kaien får etablert landstrømanlegg slik at skipene kan ligge utslippsfritt ved kai.
Utbyggingen gjøres i henhold til Drammen havns visjon om å være en miljøvennlig og fremtidsrettet havn, noe som er nedfelt i strategiplanen for årene fremover.
Du kan lese mer om strategien til Drammen havn her