Piloten som er en del av Grønt Skipsfartsprogram, ledes av UECC – et av de største rederiene for bilfrakt til Norge. Målet med studien er å identifisere muligheter og risikoer knyttet til bruk av grønne marine drivstoff, forbedre forståelsen av redernes risiko ved investeringer og undersøke hvilke muligheter myndighetene har til å stimulere til økt bruk av grønne marine drivstoff i forbindelse med bilfrakt. Dette skal så lede frem til et endelig mål om å bygge og drifte et bilskip drevet av grønt drivstoff.
Samarbeid på tvers styrker grønn omstilling
Dette er et kjempespennende prosjekt på tvers av aktører i hele verdikjeden. De fleste kjøretøy som importeres til Norge i dag fraktes sjøveien og for å bidra til å kutte utslipp er det viktig at vi jobber sammen om nye grønne drivstoff – grønn ammoniakk er en lovende kandidat
Odd-Erik Zimmer, teknisk sjef i Drammen Havn

I piloten, som startet opp like før sommerferien, har Drammen Havn sammen med Yara ansvar for å se på løsninger for drivstofforsyningen.
– Vi skal kartlegge både muligheter og risikoer for teknisk tilrettelegging. Sikkerhet blir veldig viktig, i og med at vi skal se på en løsning hvor bunkring skal skje samtidig med lossing av biler, sier Zimmer.
Arbeidet i piloten er delt inn i fire arbeidspakker:
- Business Case, Cost and Finance – UECC
- Governmental Incentives – Statens Vegvesen
- Fuel Supply – Yara og Drammen Havn
- Ship and Technology – UECC
– Sammen med våre partnere vil vi utforske hvordan nye grønne drivstoff kan bli sikre og effektive løsninger for bilfrakteskip. Det er nettopp i samarbeid vi kan drive frem gode grønne løsninger, sier Zimmer.