Ny visuell profil – Utviklingen de siste årene representerer en ny og spennende reise for Drammen Havn som selskap. For å bygge opp under dette har havna valgt å styrke sitt visuelle uttrykk.
Uttrykket skal synliggjøre hvem vi er som selskap i dag og bygge opp under våre målsettinger fremover. Samtidig skal det få frem våre særtrekk og tydeliggjøre vår unike posisjon som landets beste intermodale havn
Ingvild Sedahl, kommunikasjons- og markedsansvarlig i Drammen Havn


Illustrasjon: Den visuelle profilen inneholder både ny logo, nye farger, fonter og et designelement.

Illustrasjon: Den visuelle profilen inneholder både ny logo, nye farger, fonter og et designelement.

Etter mer enn 30 år i samme drakt, besluttet vi i 2024 å fornye vårt uttrykk. Den nye retningen setter fokus på kjernen i hvem vi er og vår posisjon som en effektiv havn som kobler sjøveien med jernbane og veinett. Vår styrke er å binde sammen ulike transportformer og det ønsker vi å tydeliggjøre
Arne Fosen, havnedirektør i Drammen Havn
Først og fremst et godsknutepunkt
Den nye visuelle retningen fokuserer på det Drammen Havn først og fremst er – et godt utviklet godsknutepunkt som kobler sjøveien med både jernbane og vei. Logoen er utviklet med inspirasjon fra flyfoto over havna som viser den gode infrastrukturen som finnes i Drammen. Fargevalgene er basert på det samme – ulike grønntoner representerer landbasert transport og de ulike blåtonene representerer sjøtransporten.
Den nye visuelle profilen er utviklet av byrået Headspin i tett samarbeid med administrasjonen i havna.
Designerne har hentet inspirasjon til utforming av logo og identitet gjennom å kartlegge havnas former sett fra luften. Legg merke til hvordan motorveien krysser jernbanelinjen ved foten av Holmen (Drammen Havns havneområde).
Drammen Havn har vært gjennom store endringer
De siste årene har Drammen Havn vært gjennom en betydelig endringsreise. Utviklingen har både satt føringer og rammer for selskapet.
I 2020 fikk havna en ny reguleringsplan som sikrer videre vekst. I 2021 fikk havna en ny strategisk plan som setter retning for havnas videre utvikling, mål og ambisjoner. I 2022 kom en ny langsiktig festeavtale på plass, denne sikrer 80 nye år med havnevirksomhet i Drammen. I 2023 ble havna organisert som et aksjeselskap.
– Vi har hatt stor utvikling de siste årene og har en klar retning for vår videre reise. Vår nye profil og tanken bak den støtter opp om det. Vi er stolte over å endelig kunne offentliggjøre havnas nye uttrykk, sier Fosen.
Den nye visuelle retningen skal:
- Vise hvilken retning selskapet tar – bygge oppunder arbeidet som hittil er gjort med ny strategi og målsettinger for selskapet
- Få frem havnas unike særtrekk og konkurransefortrinn
- Sørge for at havnas etterlatte inntrykk samsvarer med utviklingen
- Synliggjøre hvem havna er og hva vi gjør