Personvern og informasjonskapsler

(Denne personvernerklæringen vil oppdateres forløpende og er senest revidert 13.05.2024)

Denne erklæringen forteller om hvorfor og hvordan Drammen Havn samler inn og bruker personopplysninger, og hva som er dine rettigheter. Vi i er svært opptatt å respektere personvernet ditt, og forplikter oss å følge det regelverk om personvern som til enhver tid er gjeldende.

Personvernerklæringen gjelder for Drammen Havn AS (org.nr 931 717 235), hvor daglig leder er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger.

Drammen Havn AS står ansvarlig for domenet drammenhavn.no.

Vi verdsetter personvernet til våre brukere høyt. Samtidig er vi avhengig av personopplysninger for å levere våre tjenester. Ved å benytte drammenhavn.no som tjeneste samtykker du til at vi behandler personopplysninger om deg som beskrevet under.

Ditt samtykke, sammen med avtalevilkårene for bruk av vår tjeneste, utgjør det lovlige grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger. I visse tilfeller kan behandlingsgrunnlag være på bakgrunn av hva som er nødvendig for å oppfylle en rettslig forpliktelse.

Dersom du har spørsmål om denne personvernerklæringen eller vurderingene vi har gjort, kan du kontakte oss på post@drammenhavn.no.

Om Drammen Havn AS

Drammen Havn AS er et kommunalt eid aksjeselskap etablert 21. juni 2023, med hovedkontor i Hans Kiærs gate 1A, 3041 Drammen.

Selskapet driver med drift av havne- og kaianlegg og fungerer som et sentralt logistikk- og transportknutepunkt på Østlandet. Drammen Havn driver også med utleie av utstyr og tjenester, samt lagerhus til utleie. Med en strategisk beliggenhet kobler havnen sjø, vei og jernbane, og betjener et kundegrunnlag på to millioner mennesker

Hva er personopplysninger?

Personopplysninger er alle opplysninger og vurderinger som kan knyttes til deg som enkeltperson. Typiske personopplysninger er navn, adresse, telefonnummer, e-post og fødselsnummer. Enkelte identifikasjonsnumre er iflg lov også personopplysninger, og eksempler på dette er: IP-adresse, kundenummer, cookie-id/online identifikator (anonymisert). Opplysninger om din atferd (bruksmønster, handlinger) er også definert som personopplysninger.

Hvorfor samler vi inn personopplysninger?

Formålet med å innhente og behandle personopplysninger via vår nettside drammenhavn.no er for å kunne tilrettelegge for å ta kontakt rundt de tjenestene vi leverer. Vi innhenter denne informasjonen på bakgrunn av din kontakt med oss via kontaktopplysningene som er oppgitt på vår nettside, som er i hovedsak epost, telefon og skjema for å melde anløp.

I tillegg benytter vi trafikkanalyser og besøksmønster via ulike analyseverktøy på vår nettside, for å kunne forstå hvordan nettstedet benyttes og derav kartlegge eventuelle forbedringspotensial.

Vi samler også data (anonymisert) for å kunne gi mulighet for å gi relevante annonser.

Hvilke personopplysninger samler vi inn?

De opplysningene som vi samler inn, er gitt av den kontakt og dialog du har med oss, og som har kommet frem i epost, telefon eller via vårt skjema (anløpsskjema) på nettsiden.

Informasjon om besøk og bruksstatistikk er konfigurert til å samle personopplysninger, herunder å anonymisere ip-adresser. Derimot vil ditt besøksmønster kunne registreres for at vi skal kunne forstå bruk og kunne kartlegge forbedringspotensial.

For å kunne gi relevante annonser benyttes anonymiserte identifikatorer, som ikke kan spores tilbake til personer.

Hvordan oppbevarer vi personopplysninger?

Vår nettløsning er levert av vår samarbeidspartner BDO AS. Lagrede opplysninger om deg som bruker ligger lagret på servere hos BDO sin underleverandør, DigitalOcean. Dette er servere som fysisk befinner seg i EU/EØS.

Dine opplysninger lagres bare så lenge det kreves for å utføre våre tjenester/avtale, eller så lenge som det foreskrives i loven. Dine personopplysninger vil bli slettet, dersom Drammen Havn AS ikke har lagringsplikt etter avtale eller lov (eks. regnskap- og bokføringsplikt).

Anonymiserte opplysninger (som ikke kan knyttes til deg som individ, og som dermed ikke lenger er personopplysninger) kan bli beholdt for statistiske formål.

Vår samarbeidspartner BDO AS benytter underleverandører til lagring av data og underliggende tekniske løsninger for håndtering av digital kommunikasjon og autentisering av brukere. Dette er opplysninger som kan fremskaffes ved å kontakte løsningsansvarlige hos BDO AS kontaktes på websupportdrammen@bdo.no.

BDO AS skal etter avtale (~databehandleravtale) med oss behandle personopplysningene dine på den måten vi bestemmer. Vi pålegger databehandleren å sørge for en forsvarlig informasjonssikkerhet, herunder at persondata ikke kan overdras til andre.

Hvem har tilgang til personopplysningene?

Det er ansatte (administrasjon) i Drammen Havn AS som har tilgang til felles e-postadresse for kontakt (post@drammenhavn.no). Øvrige e-postadresser angitt på vår nettside går direkte til ulike ansatte.

Vårt anløpsskjema på nettsides sendes videre til 3 ansatte i administrasjonen for oppfølging.

I tillegg har tekniske systemansvarlige hos vår samarbeidspartner (BDO AS) innsyn i løsningen, og vil ha tilgang til personopplysninger som er lagret her.

Vi verken selger eller leier informasjon gitt fra deg til tredjepart.

Hvordan kan du få tilgang til dine opplysninger?

Ønsker du utfyllende informasjon om eventuelle data vi har lagret om deg, vennligst send oss ​​en e-post på post@drammenhavn.no. Eventuelt send oss post til vår fysiske adresse: Drammen Havn, Hans Kiærsgate 1 A, 3041 Drammen. Alternativt kan du ringe oss på tlf: +47 32 20 86 50. Du har rett til å be om en kopi av informasjonen Drammen Havn har lagret om deg.

Hvilke rettigheter har du?

Som bruker av nettsidene våre, har du rett til å kreve innsyn i personopplysningene som vi behandler om deg og hvordan de behandles. Du kan også kreve retting, sletting og begrensninger i behandlingen av personopplysninger i henhold til Personopplysningsloven.

Hvor behandlingen av personopplysninger er basert på samtykke, f.eks. som besøkende på nettsiden, kan du til enhver tid trekke samtykket tilbake i vår samtykke-løsning.

Dersom du mener at Drammen Havn ikke har overholdt dine rettigheter i henhold til personopplysningsloven, har du rett til å klage til den aktuelle tilsynsmyndigheten. Dette gjøres ved å sende klage til Datatilsynet, kontaktinformasjon er tilgjengelig på www.datatilsynet.no.

Sosiale medier

Om du velger å følge Drammen Havn på sosiale medier må du vite at personopplysninger og annen informasjon du har gitt til disse mediene kan leses, samles, og brukes av andre brukere av den sosiale medietjenesten.

Vi har liten eller ingen kontroll over og står ikke ansvarlig for andres bruk, misbruk eller underslag av personopplysninger eller annen informasjon som du selv bidrar med til noen sosiale medietjenester. Som eier av sidene mottar vi statistikker over besøk og bruk, men vi lagrer ikke denne informasjonen selv. Les mer om hva Datatilsynet sier rundt personvern og bruk av sosiale medier.

For mer informasjon om personvern henviser vi til deres respektive personvernerklæringer:

Facebook
LinkedIn
Instagram

Cookies/Informasjonskapsler og sporing

En cookies / informasjonskapsel er en liten fil som lagres på datamaskinen, nettbrettet eller smarttelefonen din. En informasjonskapsel er ikke et program som inneholder skadelig prosesser eller virus. Man skiller cookies i ulike kategorier; nødvendige, statistiske og markedsføring.

På drammenhavn.no benytter vi en GDPR-compliant samtykke-løsning for cookies, levert av Cookie Information. Her kan du som bruker enkelt administrere samtykke for bruk av cookies når du benytter vår løsning.

Les mer om informasjon om cookies hos Datatilsynet.

Dette bruker vi cookies til:

– For å sikre god brukervennlighet og funksjonalitet på løsningen.
– Vurdere hvordan nettstedet benyttes og kartlegge forbedringspotensial.
– Gi relevante annonser på ulike annonseplattformer og sosiale medier.