En fremtidsrettet havn som tar miljøet på alvor
Drammen havn er mer enn bare et godsknutepunkt – havna bidrar aktivt til en grønnere og mer bærekraftig fremtid.
Med en sentral plassering på Østlandet og direkte tilgang til sjø, jernbane og veinett, har Drammen havn allerede et solid grunnlag for miljøvennlig transport. Samtidig jobbes det målrettet for å forsterke dette, gjennom konkrete tiltak for mer bærekraftige havneoperasjoner. Dette for å nå havnas mål om netto nullutslipp innen 2030.
Hva sier havnedirektøren?
Skipsfarten er allerede en av de mest miljøvennlige måtene å frakte gods på, og Drammen Havn ønsker å bygge videre på dette. Hittil har vi sørget for at vi har en god grunnstruktur som kobler de mest miljøvennlige transportformene. I tillegg er vi godt i gang med en rekke tiltak som forbedrer vårt miljøavtrykk både innen omlegging av drift og tiltak som gjør havneoperasjonene våre mer bærekraftige. Vi er opptatt av at samspillet med byen skal være godt.
Arne Fosen, Havnedirektør
Havnas bærekraftsmål
Drammen Havn arbeider målrettet med fem av FNs bærekraftsmål, som står sentralt i havnas strategiske plan frem mot 2040.
Med fokus på netto nullutslipp fra havnas operasjoner, grønn logistikk og samarbeid med lokale og internasjonale aktører, tar havna hensyn til lokalmiljøet gjennom blant annet støyreduserende tiltak og grønne buffersoner. Åpen dialog med innbyggerne sikrer at havna forblir et trygt og miljøvennlig område for både næringsliv og lokalsamfunn.
Tiltak for å nå bærekraftsmålene
Intermodale transportløsninger
Økt overføring av gods fra vei til sjø og jernbane. Innen 2030 skal det legges til rette for at 50% av godset transporteres videre fra havna med jernbane (på de strekningene det går godstog til).
Landstrømsanlegg
Drammen Havn har landstrøm på alle kaianlegg, skipene kan dermed ligge utslippsfritt til kai. Skip som benytter landstrøm reduserer utslippet sitt med cirka 2,4 tonn CO2 per døgn.
Miljørabatt og miljøavgift
Skip med lavere utslipp enn kravene fra Den Internasjonale Skipsfartsorganisasjonen (IMO) får rabatt på havneavgiften. Skip som ikke kan kobles til landstrømanlegg får en ekstra avgift.
Omlegging av utstyr
Vi bytter kontinuerlig ut utstyr og kjøretøy. Et eksempel er kranene våre som enten benytter elektrisitet eller HVO100.
Avfallshåndtering
Båter som anløper Drammen Havn kildesorterer avfallet sitt. Havna har sikret gode rutiner og avfallsløsninger.
Grønne buffersoner
Vi utvikler grønne områder for å redusere støy og skape et hyggeligere nærmiljø langs elvebredden.
Støymålinger
Drammen Havn gjennomfører jevnlige målinger av støy for å sikre at havna forblir en god nabo og holder seg innenfor anbefalte nivåer.
Mer gods på sjø og jernbane
Det er forventet at godstrafikken vil øke med 70 prosent innen 2050. Et av de viktigste klimatiltakene, er å flytte godstransport fra vei til sjø og bane. Drammen Havn jobber tett med vareeiere, speditører og godstransportører for å legge til rette.
Nærmere én million tonn gods kommer sjøveien til Drammen havn hvert år. Mellom 25-10 prosent av dette blir fraktet videre med jernbane fra havna. Volumet varierer fra år til år, grunnet svingninger i jernbanetilbudet.
Av havnearealene er satt av til å etablere grønne buffersoner mellom byen og havna
Av havnekranene benytter fornybart drivstoff som elektrisitet eller HVO100
Av Drammen Havns maskiner, arbeidsbåter og biler er hittil skiftet ut og elektrifisert
Grønne prosjekter i havna
Drammen Havn deltar aktivt i flere prosjekter og samarbeider med partnere om løsninger som bidrar til miljøvennlig drift og grønn logistikk.
Utslippsfri mudring med Granfoss
I samarbeid med teknologiselskapet Granfoss skal Drammen Havn teste en autonom og utslippsfri metode for mudring i havna. Løsningen har potensiale til å revolusjonere måten vi gjennomfører mudring på i fremtiden. Les mer her.
Ren Drammensfjord
Dette prosjektet, i samarbeid med Miljødirektoratet og kommunene i Lier og Drammen, har som mål å hindre spredning av miljøgifter og forbedre vannkvaliteten i Drammensfjorden. Les mer om prosjektet her.
AUTOHUB-prosjektet
Sammen med Universitetet i Sørøst-Norge (USN) og europeiske partnere, utforsker vi autonome og bærekraftige transport- og logistikkløsninger for både personer og gods. Dette prosjektet vil drive frem nye, grønne løsninger innenfor havnedriften og vareflyt.
Grønn logistikk med Norgips
Gjennom et samarbeid med Norgips har vi redusert CO2-utslippene med 221 tonn årlig ved å kombinere sjø- og jernbanetransport med lastebiler drevet av biogass.