Tilbake i 2004 startet arbeidet med en langsiktig strategiplan for Drammen havn. Det skulle bli starten på et suksessrikt samarbeid mellom det den gang nye styret og administrasjonen.
FA GRÅTT TIL GRØNT
– Det var et viktig poeng for oss i strategiplanen å ha en langsiktig strategisk tilnærming til miljø. Vi måtte endre havna fra å være et grått industriområde til å sette grønt på agendaen. Og da tenker jeg ikke bare på busker og trær, men også selve kjernen i transportvirksomheten, sier Baumann.
Drammen havn har hatt et sterkt fokus på å tilrettelegge for miljøvennlige transportløsninger, og da særlig gjennom kombinasjonen av båt og bane. På Holmen losses og lastes biler og andre varer i stadig større grad mellom skip og jernbane, en løsning som bidrar positivt for å redusere belastningen på veinettet og det totale utslippet.
– Vi har hatt et veldig godt samarbeid både med alle de rundt oss, eierne våre og viktige aktører på infrastruktur knyttet til havna. Vet ikke om noen andre havner som har fått tilsvarende investeringer i jernbane. Så jeg er rimelig stolt av havna slik den er nå, sier den avtroppende styrelederen.
REDUSERT UTSLIPP
Strategiplanen har både gitt resultater og erfaringer. Drammen havn har blant annet etablert opplegg for landstrøm for ankomne skip. På den måten kan utslipp fra skip i havn reduseres vesentlig. Men de har også skrinlagt noen ideer. Blant annet er det gjort flere forsøk innenfor persontransport de siste årene. – Det ville vært helt galt å ikke ha utforsket disse mulighetene, sier Johan Baumann.
Men det tyngste strategiske fokuset har vært blant annet bil og container, og da i kombinasjonen sjø og bane. Det krever også utvikling og arealer i harmoni med byutviklingen og de nærliggende boligområdene.
I HJERTET AV BYEN
Ifølge Baumann var det ikke så mange i ledende havnevirksomhet som trodde det skulle være mulig å bygge og drive havn ute på Holmen i Drammen. – Vi har drevet og utviklet havnevirksomhet i hjertet av en by i utvikling og med sterkt engasjerte innbyggere. Det stiller krav til både styret og administrasjonen, sier han.
De siste årene har Drammen havn flyttet virksomhet vekk fra store områder som Tangen og Lierstranda. Samtidig har det blitt gjort vesentlig utvikling på Holmen med etablering av nye arealer for å kunne samle driften og opprettholde og videreutvikle et godt tilbud til alle som bruker havna. – På Holmen og området rundt er det nå virksomhet med en omsetning på over fem milliarder kroner, og det er til sammen rundt 2.300 arbeidsplasser knyttet til havnetrafikken, opplyser havnedirektør Einar Olsen.
– SKAL STÅ FOR Å VÆRE EN GOD NABO
Med så mange aktører samlet på ett sted, er havnesjefen glad for å høre at drammenserne er fornøyde med virksomheten. I juni 2019 presenterte nemlig Apeland AS en omdømmerapport bestilt av KS Bedrift Norske Havner. Rapporten kartla havnenes omdømme, drift og vilje til støtte i lokalbefolkningen. Drammen havn fikk toppkarakteren «fremragende» i rapporten og scoret bedre enn gjennomsnittet for de 23 havnene som var en del av undersøkelsen.
Havnedirektøren trekker fram at det alltid er noe å jobbe med for å stadig forbedre seg som bynær havn. – Det er mange øyne rettet mot virksomheten, og vi skal stå på for å være en god nabo og en fortsatt viktig aktør for næringslivet lokalt og regionalt, sier Einar Olsen.
Blant det drammensernes prioriterer står miljøfokus og naboskap sterkt, noe som har vært vektlagte arbeidsområder de siste årene. – Drammen havn er en havn midt i byen. Det er for eksempel ikke mange som bygger sykehus og boliger tett på havna. Lokasjonen er krevende, men den gir også store muligheter, sier Baumann.
Noen av de beste samtalene er de personlige samtalene hvor man også diskuterer det menneskelige og private. Nå skal Johan snart rådgi meg på et aktivt liv som pensjonist, sier havnedirektør Einar Olsen med et smil.
– DET MORSOMSTE VERVET
Etter snart 17 år som styreleder er det endringer i selskapsformen og kommunens retningslinjer knyttet til å ha politikere i kommunalt eide selskap som setter en stopper for Høyre–politikerens rolle i Drammen havn. Men ferdig med styreverv er han imidlertid ikke. Baumann er blant annet nylig valgt inn i styret i Blaafarveværket. For at alderen er en faktor skal 86–åringen nemlig ikke høre noe om.
– Telefonen fra ordfører Monica Myrvold Berg var jo ikke overraskende, jeg kjente jo til endringene som lå foran oss og aksepterer det fullt ut. Jeg fortalte imidlertid til ordføreren at dersom hun ringte for å si at jeg var for gammel, så hadde jeg blitt forbannet, sier Baumann med glimt i øyet.
På spørsmål om hva han selv tenker om tiden som styreleder i Drammen havn er Baumann sikker i sin sak. – Det har jeg sagt til mange. Dette er det morsomste styreledervervet jeg har hatt i hele min yrkeskarriere.
GODE OG PERSONLIGE SAMTALER
Olsen og Baumann mimrer tilbake til alt som er sagt og gjort de siste årene, og praten går lett mellom de to. Man blir godt kjent etter mange år med havnevirksomhet. – Noen av de beste samtalene er de personlige samtalene hvor man også diskuterer det menneskelige og private. Nå skal Johan snart rådgi meg på et aktivt liv som pensjonist, sier havnedirektør Einar Olsen med et smil.
Nøyaktig når pensjonisttilværelsen inntreffer vil 66–åringen imidlertid ikke gå nærmere inn på. Nå gleder han seg til å jobbe videre med utviklingen av Drammen havn sammen med det nye styret.
– Jeg må få takke Johan for å ha ledet styret gjennom så mange år og i den utviklingen vi har vært i, sier Olsen. – Johan har ledet oss med stødig hånd og har hele tiden vært primus motor for et godt samarbeid med både meg og alle de øvrige ansatte i Drammen havn, i tillegg til de andre eierkommunene, sier havnedirektøren.
NYTT STYRE OG NYE PLANER
I desember 2020 ble det nye styret i Drammen havn valgt, og både Baumann og Olsen gir de valgte gode skussmål. De mener begge at tiden nå er moden for en ny strategiplan som kan bygge videre på arbeidet som er nedlagt frem til nå. Duoen tror fokus på miljø og bærekraftig utvikling blir viktig også i tiden som kommer, og begge er overbevist om at det nye styret er godt skikket til å ta fatt på dette arbeidet.
– Jeg har fått en veldig god etterfølger som styreleder. Hun har greie på styreverv og er drivende, fastslår avtroppende styreleder ved Drammen havn; Johan Baumann.
Det nye styret i Drammen havn:
- Styrets leder Ann–Christin Gjerdseth Andersen (f 1966)
- Nestleder André Tangerud (f 1965)
- Styremedlem Hege Gunnerud (f 1963)
- Styremedlem Kristin Bjella (f 1958)
- Styremedlem Satvir Singh Parmar (f 1978)
- Styremedlem Bendik Farnes (f 1990)