Skipet er bygget og utviklet i Kina, måler 169 meter i lengde, 28 meter i bredde og kan frakte hele 3 600 biler over ti dekk med seg. «Auto Advance» er det første av i alt tre nye skip som bilskipsrederiet UECC har kontrahert. Med andre ord, de nye båtene er store. I tillegg er
skipene betydelig bedre for miljøet. Det er faktisk de mest klimavennlige skipene som er bygget noensinne.
– Innkjøpet av disse har en stor fordel fordi de gir mindre utslipp i havn. Dette er et viktig steg i sjøtransporten av nybiler, som nå blir enda mer miljøvennlig, sier assisterende havnedirektør, Ivar Vannebo.
Dette er også i tråd med havnas satsing på en mer utslippsvennlig drift, som du kan lese mer om her.
Det er bilskipsrederiet UECC som har bestilt skipene, som er de første PCTC-skipene (Pure Car & Truck Carrier) i verden laget med hybrid drift, LNG (flytende naturgass) og batteri.
– UECC leverer nå tre av verdens første dobbeltdrevne LNG-batterihybrid PCTC-skip som skal bygges. Dette er nok et stort skritt fremover i miljøvennlige skipsoperasjoner som viser at vi holder deg vi lover, kommenterer UECC-sjef Glenn Edvardsen i en pressemelding.
Miljøvennlig teknologi
Hybridløsningen, som er tildelt DNVs Battery Safety notation, vil bli styrt av et intelligent energistyringssystem, levert av Kongsberg Maritime. Dette vil fungere som et kontrollsystem for generell energiproduksjon og forbruk, eller lettere forklart: «energihjernen» til fartøyet. Batterier lades mest effektivt mens båten er til sjøs ved hjelp av akselgeneratoren, slik at de er fulladet når de går inn til havn. Det gjør at fartøyet kan manøvrere i havn ved hjelp av baugpropeller drevet av batterikraft, som også kan dekke andre energibehov skipet har mens det ligger til kai.
På grunn av teknologien i LNG-hybridbatteriet og et skipsskrog konstruert for økt drivstoffeffektivitet, vil disse båtene være i stand til å overgå IMO-kravet om å kutte karbonintensiteten med 40 prosent fra 2008-nivåene innen 2030.
Den dobbeltdrevne motorteknologien har blitt kombinert med et energi-lagringssystem (ESS) som finske WE Tech leverer. I systemet er det en batteripakke fra Corvus Energy som lades opp ved hjelp av en permanent magnet, en direktedrevet akselgenerator eller en dobbeltdrevet generator.
Energi-lagringssystemet gir strøm til sentralbordet og muliggjør toppstyring (peak shaving) av hovedmotoren, i tillegg til at den hjelper til med å redusere drivstofforbruket og utslippet.
En grønnere havn
De nye bilskipene vil frakte nye biler til Drammen havn og til øvrige bilhavner i Europa.
Drammen havn legger i sin nye strategiplan mye vekt på miljø og bærekraft, og vil løpende jobbe med nye initiativer innen klima og miljø. Havna har utarbeidet en rekke miljøtiltak for å imøtekomme ambisjonen for bærekraft og miljø, og det tydeligste målet er å oppnå utslippsfrie havneoperasjoner innen 2030.
I tillegg jobbes det kontinuerlig med å videreutvikle gode koblinger mellom sjø og bane.
– Vi ønsker å være en tydelig pådriver for at skip som anløper til Holmen reduserer sine utslipp, sier Vannebo, som siterer strategiplanen til Drammen havn.
Videre har havna satt av store arealer til grønne buffersoner mot byen rundt Holmen, som vil bidra til både bedre miljø og skjerming for naboer. Havna tar støy på alvor, og det jobbes målrettet for å måle støy og følge opp eventuelle innspill fra lokalmiljøet knyttet til støy.
Men det er ikke støyfritt å bygge ny infrastruktur i byen eller ute på havna. Vi er nå i gang med å forlenge Kattegatkaia på Holmen og pelingen av denne vil medføre noe støy i tiden fremover.