Den nye styresjefen, som for øvrig er en «ekte» drammensjente fra «Åssia», har en solid bakgrunn fra olje- og gassbransjen, der hun har bekledd en rekke lederverv både nasjonalt og internasjonalt.
Drammenseren forlot sin operative karriere i 2019 og startet da sin egen virksomhet (4ADA). I tillegg har 54-åringen en portefølge med styreverv. Hun er blant annet styreleder i Glitre Energi og Quantafuel, og i tillegg representert i styrene til flere store internasjonale selskap og i et par mindre oppstart-selskap.
KOMPETENT OG BREDT SAMMENSATT STYRE
Drammen havn får nå nyte godt av 54-åringens brede kompetanse og styre-erfaring som leder av et nytt profesjonelt havnestyre etter at eierne bestemte at politikere ikke lenger skulle arbeide direkte i styret men utøve innflytelse gjennom eierstrategi .
– Det er jo veldig spennende i seg selv med overgang fra et politisk til et profesjonelt styre, og det gjør at vi nå også har fått inn flere helt nye styremedlemmer samt en helt ny styreledelse med Andre Tangerud fra Asko som nesteleder og meg selv som leder. Det vi sitter igjen med nå er et bredt sammensatt styre med mye solid kompetanse og en gruppe medlemmer som representerer et stort spekter innen næringsliv og arbeidsliv.
Samtidig har vi tatt vare på kontinuiteten ved at Hege Gunnerud fra Protan og de ansattes representant; Bendik Farnes, er med. I tillegg har vi også fått Kristin Bjella i advokatfirmaet Hjort, som ledet arbeidet med ny havnelov, og Satvir Singh Parmar i Vicotee, inn i det nye styret, forklarer Andersen.
– VIKTIG SAMFUNNSOPPDPRAG
Og det nye styret skal nå blant annet være med på å legge en ny strategiplan for Drammen havn fram mot 2040. – Drammen havn har et viktig samfunnsoppdrag både nasjonalt og lokalt. Havna er et sentralt logistikk-knutepunkt for hele landet, ikke minst for norsk bilimport. Samtidig er havna svært viktig for næringslivet både i Drammen og regionen vår, påpeker den nye styrelederen.
– For at byen skal fungere må logistikken fungere, og Drammen havn er jo som en hovedpulsåre for næringslivet her i Drammensregionen, sier Ann–Christin Gjerdseth Andersen.
BÆREKRAFTIG TRANSPORT OG ARBEIDSPLASSER
– Tjenestene, infrastrukturen og virksomheten på havna skaper positive ringvirkninger for hele regionen både med tanke på sysselsetting og verdiskapning, forklarer Andersen som legger til at havnas samfunnsoppdrag er basert på miljø og bærekraft .
– Drammen havn bidrar til miljøvennlig transport ved at gods fraktes via båt og bane. Arbeidet med å få til en mest mulig bærekraftig transport via Drammen havn vil fortsette med uforminsket styrke. Vi ønsker at rederi, og andre kunder med fokus på bærekraft, skal foretrekke Drammen som sin miljøhavn, sier 54-åringen.
EN GOD NABO
Andersen synes for øvrig at bynære havner er optimalt så lenge man har et godt naboforhold til omverdenen. –Havna må vise seg som er god nabo for alle de som bor og virker i nærområdene både med tanke på utslipp og støy, påpeker Andersem.
– Reguleringsplanen for Holmen er nå vedtatt, og når de nye arealen er etablert vil dette være tilstrekkelig for en god effektiv og miljøvennlig havnedrift i lang tid fremover. For det er mange smarte måter å utnytte arealet på Holmen på samtidig som vi skjermer virksomheten til det beste for våre naboer. Og dette planlegges det også for når vi nå skal tilrettelegge for en mest mulig effektiv bilhavn. Det er også gledelig å registrere at Holmenbrua nå rustes opp, sier 54-åringe som nå ser fram til å ta fatt på jobben som ny styrelder.
TAKKER DET TIDLIGERE STYRET
– Den erfarne havneledelsen har gjort en god jobb med å bringe det nye styret inn i havneverdenen, og nå skal vi sammen ta fatt på en spennende reise. Og jeg ønsker også å takke havnas ansatte og tidligere styrer for det fantastiske utgangspunktet som er lagt for at Drammen havn skal lykkes med havnedrift som knytter sammen godstransport på sjø, bane og vei, til det beste for samfunnet, kunder, naboer og ansatte, sier Drammen havns nye styreleder, Ann–Christin Gjerdseth Andersen.
TANKER FRA TO STYREMEDLEMMER:
Under presenterer vi nå to av medlemmene i det nye styret, henholdsvis et helt nytt medlem; Satvir Singh Parmar og et medlem som er gjenvalgt; Hege Gunnerud, som begge også får anledning til å svare på tre sentrale spørsmål om Drammen havn:
Navn: Satvir Singh Parmar
Alder: 42
Bosted: Danvik i Drammen
Stilling/yrke: CEO
Kort om bakgrunn: Opprinnelige indisk, vokst opp i på Konnerud i Drammen. Cand. scient i fysikk UiO, og har erfaring fra selskap som Orkla Borregaard, Orkla Brands-Nidar,McKinsey & Company, Eltek, Virinco og Vicotee.
* Hvorfor engasjerer du deg i Drammen havn?
– Drammen havn er for meg en sentral brikke i Drammens ambisjoner om å være en viktig by i Norge og en sental region på Østlandet. Det at over 70 prosent av alle biler møter norsk jord for første gang i Drammen er noe vi skal kjenne til, dyrke og være stolte av. Potensialet videre er enormt, noe som skaper ringvirkninger både i forhold til næringsliv, inntekter og arbeidsplasser. Det som for mange er noe ukjente «industrigreier» nede på Holmen er for meg ett av de sterkeste symbolene på Drammens lange internasjonale industrihistorie med et stort potensiale for næringsutvikling fremover. Vi skal jo tross alt leve av å handle med verden, ikke bare av å handle med hverandre.
* Tanker om en bynær havn for fremtiden og utbyggingen på Holmen?
– Det som kanskje har imponert meg mest er hvor fremoverrettet ledelsen og de havne-ansatte er og hvor stor fokus det er på å få til et godt samspill med lokalsamfunnet slik at vi alle kan være stolte av å ha en verdenshavn – midt i byen. Arbeidet som gjøres på begge flanker med boligutvikling, sykehus og ikke minst økt bruk av «ælva» og fjorden– ikke bare inspirerer meg, men det imponerer meg også. Ja, det er viktig at en by er flott å bo i, men samtidig er det også veldig avgjørende at byen er enkel å bruke og at det er spennende arbeidsplasser og næringsliv slik at ikke så mange må pendle ut av kommunen for å få seg jobb.
* Havn i et miljø og bærekraftsperspektiv, hva blir viktigst fremover?
– På et nasjonalt og globalt nivå er flytting av transport fra vei til bane og sjø noe av det smarteste og mest samfunnsøkonomisk effektive vi kan gjøre. Drammen havns unike infrastruktur som knytter sjø og bane sammen gir oss en viktig rolle i arbeidet med å flytte mest mulig «unødvendig» veitransport til mer bærekraftige og miljøvennlige transportløsninger. Havnas fokus på livet under vann, på land og samhandlingen med byens næringsliv og borgere ligger klart i visjonen fremover. Havna er og skal være et fyrtårn for hele regionen.
Navn: Hege Gunnerud
Alder: 57
Bosted: Drammen
Stilling/yrke: Principal engineer, R&D, Protan AS
Kort om bakgrunn: Drammenser og utdannet sivilingeniør fra NTNU samt utdannet i styrekompetanse ved BI. Har 27 års erfaring fra byggebransjen.
* Hvorfor engasjerer du deg i Drammen havn?
– Grunnen til at jeg engasjerer meg i og rundt Drammen havn er alle de spennende utfordringene det ligger i å ha en så stor og viktig havn midt i en by. Det er mange hensyn å ta både for relatert næring og nærmiljø.
* Tanker om en bynær havn for fremtiden og utbyggingen på Holmen?
– Det blir stadig mer krevende med havneaktivitet nær by. Trafikk og støy er en gjentakende problematikk. Derfor er det viktig å være en god nabo og lytte til de som har innvendinger mot havnedriften og tilrettelegge for minst mulig konflikter. Samtidig erfarer vi at det fort kan forveksles hva som er havnerelatert og ikke- havnerelatert aktivitet på Holmen. Åpenhet og informasjon om havneaktiviteten og samfunnsnytten, med alle de positive ringvirkningene havnas tilstedeværelse har i både lokalt og regionalt næringsliv, er derfor viktig.
– Som havn er det også viktig å ha et kontinuerlig fokus på estetikk og løsninger som får havna til å fremstå så «grønn» som mulig. Dette kan vi få til med rent visuelle tiltak som grønne tak og vegger, flyttbare trær og mobile grøntanlegg som kan plasseres strategisk i forhold til aktivitet. I tillegg bør det vurderes om byens befolkning bør kunne få fri tilgang til den grønne buffersonen på Bragernes-siden av Holmen.
* Havn i et miljø og bærekraftsperspektiv, hva blir viktigst fremover?
– Havna har allerede fordelen av å være et intermodalt logistikk-knutepunkt hvor båt, bil og bane møtes, og det planlegges og tilrettelegges nå for å flytte enda mer gods direkte til bane. Havna har også tilrettelagt for landstrøm, og det er noe som kan ytterligere utvides.
– Videre vil det å ta i bruk utslippsfrie operasjoner som elektrifisering av kraner og annet driftsmateriell, samt utvikling av intelligente løsninger, gi store miljøbidrag. Fremtidig bygningsmasse må designes som miljøbygg med mulighet for energifangst på tak og/eller vegger. Og sist, men ikke minst, så skal vi sikre trygge arbeidsplasser relatert til havneaktiviteten.