Natt til 5. oktober ble et av de første skipsanløpene registrert inn ved Drammen Havns splitter nye kaianlegg – Kattegat kai 2. Det var containerskipet “Peyton Lynn C” som fikk æren av å legge til som første skip og det ble lastet og losset i overkant av 100 containere.
Kattegat kai 2 er 200 meter lang og en forlengelse av den eksisterende Kattegatkaia. Til sammen blir dypvannskaia ut mot Drammensfjorden hele 340 meter lang og dermed kan Drammen Havn ta imot flere skipsanløp samtidig. Drammen Havn har tre andre kaianlegg i dag, to på Holmen syd og ett på Risgarden.
Videre vekst
I forbindelse med byutviklingstiltak har Drammen Havn de siste årene jobbet for å samlokalisere havnedriften på Holmen som ligger ved utløpet av Drammenselva. Tillatelser og reguleringsplaner er på plass for å ruste havna for økt kapasitet i form av nye arealer, kaianlegg, terminaler og infrastruktur.
– Med et nytt kaianlegg i full drift, ligger alt til rette for videre vekst. Den nye kaia representerer et stort og viktig skritt i arbeidet med havnas utvikling for fremtiden. Nå ser vi frem til å jobbe videre med våre utviklingsplaner blant annet utfyllinger i sjø mellom Risgarden og Furuholmen, sier Arne Fosen, havnedirektør i Drammen Havn.
Utvidelse av havnearealer
Drammen Havn fikk i midten av september tillatelse til å benytte overskuddsmasser fra Oslo til utfylling i sjø. Det er området ved Risgarden på Holmen som skal fylles og dermed vil bilbåtanløpene flyttes til Kattegat kai 2. På sikt vil Drammen Havn øke sitt areal med hele 120 mål ved utfylling i sjø.
– Neste etappe i utviklingen er å flytte anløpene av bilbåter fra Risgarden til den nye delen av Kattegatkaia. Trolig vil de første bilbåtene benytte den nye kaia allerede før jul, sier Ivar Vannebo, assisterende havnedirektør i Drammen Havn.
I fremtiden planlegger Drammen Havn å bygge enda et kaianlegg. Anlegget vil være tilknyttet områdene som utfylles i sjø og er tiltenkt bilbåtene.
Norges dypest fundamenterte kaikonstruksjon
Den nybygde delen av Kattegatkaia hviler på stålpeler som strekker seg ned til både morene og fast fjell. De lengste pelene går så dypt som 150 meter, noe som gjør kaia til Norges dypest fundamenterte kaikonstruksjon. Det er Rambøll som har stått for planlegging og prosjektering og NRC Group Norge som har stått for grunnarbeid og konstruksjon.
Fakta om Kattegat kai 2:
- 200 meter i lengde
- 10 meter dybde ved kai
- Fundamenteringsdybde på 150 meter (ned til fjell)
- Kaidekket tåler 5 tonn per m2
- Anlegget vil bli utstyrt med landstrøm