I 1964 startet eventyret om Drammen Havn som Norges bilhavn. I dag er 7 av 10 biler som kommer til Norge innom Drammen før de fraktes videre ut i landet.
Bileventyret i Drammen startet med en krise. Skipstrafikken knyttet til papir- og celluloseindustrien var på hell. Havna måtte omstille seg og det var bilimport det skulle satses på. Tidspunktet passet godt. I 1960 ble salgsrestriksjonene etter 2. verdenskrig avsluttet, og bilen ble allemannseie.
Handlet raskt – ble hovedstad for bilimport
På svært kort tid la shippingmannen Knut E. Møinichen og havnefogd Reidar Lyngaas grunnlaget for bilbyen Drammen.
Gjennom en avtale med svenske Wallenius Lines ble bilimport et faktum. I 1964 blir Drammen Norges eneste spesialhavn for lossing av biler og andre kjøretøy.
– Suksessen var et resultat av politisk og offentlig vilje og gjennomføringskraft hos kommunen og havnefogd Lyngaas og Møinichens bransjekunnskap og nettverk. Det tok bare få måneder fra byggestart til sluttføring av roll-on/roll-off-kaia på Holmen, sier Arne Fosen, havnedirektør i Drammen Havn.
Biler fra hele verden
Siden oppstarten i 1964 har antallet biler som kommer til Norge med Drammen som inngangsport bare økt og økt. Frem til starten av 70-tallet ble det importert cirka 20.000 biler i året. I 2013 var det cirka 70.000, og i dag er det godt over 100.000 biler som importeres årlig.
Biler fra hele verden ankommer havna.
På havna blir bilene inspisert, fortollet og klargjort. Noen av de blir bygget om og tilpasset.
Når bilene er klare transporteres de videre med tog eller trailer. Det er et stort nettverk av aktører involvert.
– Siden starten i 1964 har faktisk over 3,5 millioner biler blitt importert over kaikanten i Drammen, sier Ingvild Sedahl, kommunikasjon og markedsansvarlig i Drammen Havn.
Store ringvirkninger
Importen av biler er en viktig bidragsyter til verdiskapingen i regionens næringsliv, både med sysselsetting og økonomi.
– Aktiviteten og virksomheten i og rundt havna skaper i overkant av 2300 arbeidsplasser og fem milliarder i omsetning hvert år. At Drammen er godt etablert som bilbyen gjør at de store bilmerkene og bilrelatert næring etablerer seg her i byen, sier Sedahl.
Mål om å øke til 90 prosent
Drammen Havn sitt ansvar er å forvalte og utvikle havna på en best mulig måte, og tilrettelegge for logistikkvirksomhet slik at de som driver på havna kan drive godt.
– I dag har vi 70 prosent markedsandel, men vi har mål om å kunne håndtere over 90 prosent av bilimportvolumene til Norge, og vi er på god vei mot det målet – Møller etablerer seg og både Tesla og RøhneSelmer har åpnet nye bilanlegg i nærheten av havna, sier Fosen.
Les boka som ble laget da Drammen Havn feiret 50 år med bilimport